dinsdag 6 augustus 2013

Terugreis

De laatste dag in Zuid-Afrika, we beseffen nog niet helemaal dat we die avond al weer in het vliegtuig zitten. We vertrokken vroeg en gingen niet ontbijten in het hotel. In plaats daarvan stopten we in Harrismith voor een heerlijk en goedkoop ontbijt bij de +Spur. Daarna vervolgden we onze weg naar Johannesburg. Onderweg reden we in een politiefuik. Dit keer was het geen controle of we wild hadden geschoten, maar werd er aandacht gevraagd voor de positie van vrouwen in Zuid-Afrika en ondertussen werd ook meteen het rijbewijs gecontroleerd.
We hadden nog 1 knuffel over, die we graag weg wilden geven aan een vrouw met een baby op de rug. We wilden hier namelijk graag nog een foto van hebben. Omdat we nu voornamelijk over snelwegen reden, was het nog moeilijk om een vrouw met een baby te vinden. Een eindje van de snelweg af vonden we toch iemand, maar toen we vroegen of we haar de knuffel mochten geven, antwoordde ze dat ze bang was. Dat was niet de reactie die we verwacht hadden, als je kijkt naar hoe vriendelijk en vrolijk alle mensen hier zijn. Aan de andere kant is het ook wel te begrijpen, want de vrouwen hebben hier dus echt een zwakke positie en ze zal wel geleerd hebben om niets aan te nemen van vreemdelingen. De knuffel hielden we dus maar en we gingen weer verder.
We reden verder over wat kleinere wegen, in de hoop nog wat souvenir-kraampjes tegen te komen, maar die waren hier ineens nergens te vinden, terwijl we er zoveel hadden gezien eerder deze vakantie. We besloten om door Soweto te rijden en op zoek te gaan naar de Regina Mundi-kerk. Hier verwachtten we wel wat kraampjes en deze kerk hadden we nog niet gezien tijdens ons eerdere bezoek aan Soweto. Omdat we dit niet gepland hadden, wisten we geen adres of iets dergelijks en moesten we op zoek op de kaart. We konden het nergens vinden en het stond ook niet aangegeven, dus na een rondje door Soweto, besloten we verder te gaan naar de luchthaven.

Nog even de auto voltanken en inleveren bij de huurmaatschappij en we konden weer inchecken. We hadden dit keer niet de koffers gewogen en bij het afgeven van de bagage bleek 1 koffer net iets te zwaar. Gelukkig werd er niets over gezegd en konden we gewoon door. In de tax-free-shops kochten we nog wat glazen met de Big Five erop om de Zuid-Afrikaanse Rands op te maken. Ook hier mochten we maar met 2 personen de lounge in, we hadden dus gewoon heel veel geluk gehad op Schiphol. Toen de mensen achter de balie zagen dat we ons daardoor moesten opsplitsen, kwam de Zuid-Afrikaanse vriendelijkheid weer te voorschijn: de andere 2 konden voor de prijs van 1 naar binnen. Ons vliegtuig naar Parijs vertrok op tijd en dit keer vlogen we gewoon Economy Class. We hadden 's nachts boven Afrika erg veel turbulentie, omdat we door een storm vlogen. We konden de lampjes zien van de steden in Noord-Afrika en net toen de zon opkwam, landden we in Parijs. Tussen de vluchten zat dit keer maar 2 uur, dus we gingen meteen naar de juiste gate. We konden op tijd het vliegtuig in, maar toen we klaar waren om te vertrekken, bleken er 2 passagiers te missen, wat problemen met de bagage opleverde. Uiteindelijk vertrokken we nog later dan de vlucht naar Amsterdam van bijna een uur later. Des te dichter we bij Schiphol kwamen, des te bewolkter het werd: we zijn weer in Nederland hoor, het land waar de zon nĂ­et altijd schijnt.
Geland op Schiphol was het nog even wachten op een trein die rechtstreeks naar Deventer ging: overstappen was niet echt een optie met al die koffers. 2 uur later waren we weer thuis, een fijn gevoel, maar we missen Zuid-Afrika nu al!

Een video van onze reis: